Λυδία Ψαραδέλλη:"Η συγγραφή θρέφει την ψυχή"

2018-01-19

Ποια είναι η Λυδία Ψαραδέλλη;

Εν δυνάμει συγγραφέας που επιδιώκει να κάνει τον κόσμο μας καλύτερο με όλες τις δυνάμεις της και σε κάθε ευκαιρία. Σύμβουλος και πιστή φίλη, που ξέρει να φυλάει μυστικά και να βοηθάει τους ανθρώπους να πραγματοποιούν όνειρα και να μην το βάζουν κάτω ποτέ αλλά να ελίσσονται και να επιβιώνουν φέρνοντας τη ζωή στα μέτρα τους.

Πώς προέκυψε η αγάπη και η ενασχόλησή σας με τον μαγικό κόσμο της λογοτεχνίας;

Από μικρή αναζητούσα έναν δημιουργικό τρόπο να εκφράζομαι. Η συγγραφή, αν και ο χώρος των βιβλίων με συνάρπαζε από τα πρώτα χρόνια ζωής μου, άργησε πολύ να έρθει συνειδητοποιημένα στην καθημερινότητά μου. Από σχετικές συζητήσεις που είχα με φίλους, ήμουν η μόνη που δεν το είχε καταλάβει καθώς έχουν στα χέρια τους κείμενά μου από τα πρώτα σχολικά μας χρόνια. Συνειδητά, αλλά με αβέβαια βήματα, άρχισα να ασχολούμαι περίπου από το 2010. Παρακολούθησα μαθήματα δημιουργικής γραφής και μια σειρά από μαθήματα όπως σενάριο, θεατρικά κ.α, με εξαιρετικούς καθηγητές στη σχολή του Παναγιώτη Καποδίστρια, την TabulaRasa. Ήδη όμως είχα κάποια χρόνια που έγραφα άρθρα και διαχειριζόμουν ιστοσελίδες, έγραφα λογοτεχνικές κριτικές από την ματιά ενός αναγνώστη, ενώ ήδη είχα γράψει και το πρώτο μου μυθιστόρημα. Στη σχολή κατάλαβα πόσο διαφορετικοί δρόμοι ανοιγόντουσαν μπροστά μου και είχα τη δυνατότητα να ασχοληθώ με όλους. Καθώς οι σπουδές μου μέχρι εκείνο το σημείο αφορούσαν ετερόκλητα αντικείμενα, κατάλαβα ότι για κάποιο σημαντικό λόγο «αποθήκευα» γνώσεις από διαφορετικούς χώρους. Μετά το τέλος της σχολής και έχοντας ήδη γράψει με 16 φίλους-συνσπουδαστές το βιβλίο «Εξ αποστάσεως», που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις iWriteη επικοινωνία με την αγαπημένη, πλέον, φίλη, εξαιρετική συγγραφέα αλλά και σπάνια δοτικό άνθρωπο, Αντιγόνη Πόμμερ μου έδωσε όλα αυτά που χρειαζόμουν για να επιμείνω και να ασχοληθώ ουσιαστικότερα με τη συγγραφή. Εκείνο ήταν και το κρίσιμο σημείο της συγγραφικής μου πορείας, μετά την πρώτη συνειδητοποίηση ότι δεν μπορώ να περιμένω πότε θα είναι «τέλειος» ο τρόπος με τον οποίο γράφω για να ασχοληθώ με αυτό που αγαπάω. Ο ιδανικός τρόπος για να εκφραστώ είχε βρεθεί και πλέον ήταν στο δικό μου χέρι να τον εκμεταλλευθώ και αν δεν είχεδιασταυρωθεί ο δρόμος μου με της Αντιγόνης Πόμμερ δεν θα είχα κάνει βήματα προόδου. Αν ξεπεράσεις αυτό το σημείο, τότε όλοι οι δρόμοι ανοίγονται μπροστά σου. Αυτό ακριβώς προσπαθώ να προσφέρω κι εγώ στους εν δυνάμει συγγραφείς που αγαπούν τη συγγραφή και για οποιοδήποτε λόγο έχουν μείνει στάσιμοι. Πολλές φορές ο φόβος είναι σαρωτικός και δεν τους επιτρέπει να προχωρήσουν. Να επισημάνω ότι μεγάλωσα σε ένα σπίτι που μου δόθηκαν ευκαιρίες να αγαπήσω το εξωσχολικό διάβασμα και τα βιβλία. Οι γεμάτες βιβλιοθήκες και η νοοτροπία κληρονομήθηκαν και είναι γραμμένες στο DNAμου.Και να ήθελα, δεν θα μπορούσα να ξεφύγω από αυτόν τον πανέμορφο δρόμο της συγγραφής.

Μιλήστε μας για τα σεμινάρια δημιουργικής γραφής που πραγματοποιείτε;

Αν και οι σπουδές μου με βοήθησαν να κινούμαι σε επιχειρηματικούς κύκλους βοηθώντας την επικοινωνία και διοίκηση εταιρειών, η όλη ενασχόλησή μου με την δημιουργική γραφή, οι σχετικές σπουδές που έκανα, οι εμπειρίες που αποκτήθηκαν με τα χρόνια αλλά και η μεγάλη αγάπη μου για το βιβλίο και η επικοινωνία μου με ανθρώπους που ήθελαν να ασχοληθούν με τη συγγραφή ή ήδη είχαν ένα σημαντικό συγγραφικό έργο, άνοιξε νέους δρόμους στην δική μου πορεία. Οι φιλικές συμβουλές επεκτάθηκαν, τροποποιήθηκαν, εγώ άρχισα να μαζεύω γνώσεις από τις σχέσεις μου με τους φίλους που εργάζονται στους εκδοτικούς οίκους και να γίνομαι ένας συνδετικός κρίκος ανάμεσα στο τι ζητάει ο ένας και τι προσφέρει ο άλλος. Τα σεμινάρια δημιουργικής γραφής προστέθηκαν στα σεμινάρια επιχειρηματικότητας που ήδη παρέδιδα. Αυτό δημιούργησε νέες απαιτήσεις, με οδήγησε στο να επενδύσω περισσότερο χρόνο στις δικές μου σπουδές, να μάθω προγράμματα και να αποκτήσω νέες δεξιότητες και γνώσεις. Η θετική ανταπόκριση του κόσμου, βοήθησε και εμένα να προχωρήσω ακόμα παραπέρα, να αναζητήσω νέες πηγές γνώσης, να αποκτήσω εφόδια για να προσφέρω ακόμα περισσότερα.

Γιατί πιστεύετε ότι όλο και περισσότερος κόσμος ασχολείται με την συγγραφή ενός βιβλίου;

Η συγγραφή θρέφει την ψυχή. Δίνει κουράγιο και ελπίδα. Σε ταξιδεύει σε τόπους και χρόνους που δεν μπορείς να πας, εμπειρίες που δεν μπορείς να έχεις, σου δίνει την ευκαιρία να ανακαλύψεις νέους φίλους, ομάδες, γνώσεις. Είναι μια μαγική διαδικασία που σε βοηθάει να γνωρίσεις τον εαυτό σου αλλά και τον κόσμο που κινείται γύρω σου. Να παρατηρήσεις τον κόσμο μας και να γίνει το σκαλοπάτι για νέες εμπειρίες. Οι δυσκολίες ή θα μας καταστρέψουν ή θα μας οδηγήσουν στο να βρούμε τρόπο εκτόνωσης. Η συγγραφή είναι ο καλύτερος τρόπος να ξεφύγεις από προβλήματα που μπορούν να σε συνθλίψουν. Αυτός είναι ένας από τους λόγους για τους οποίους μπορώ να την προτείνω σε όποιον θέλει να κρατηθεί από κάπου. Πέρα από τις δυσκολίες που μας οδηγούν εκεί, ας μην ξεχνάμε τον πολιτισμό των Ελλήνων. Πως να μη στραφείς εκεί, να θελήσεις να γίνεις ένα μικρό μέρος όλης αυτής της κληρονομιάς;

Η οικονομική κρίση κατά την άποψή σας έχει επηρεάσει τον κόσμο της λογοτεχνίας;

Έχει επηρεάσει και θα ήταν περίεργο να βάλουμε παρωπίδες και να προσποιηθούμε ότι όλα είναι ιδεατά και μένουν ανεπηρέαστα. Αλλά οι άνθρωποι ξέρουμε να προσαρμοζόμαστε, ιδίως όταν κάτι το αγαπάμε πολύ. Η λογοτεχνία, οι εκδόσεις, τα λόγια που μας εκφράζουν θα επιβιώσουν οποιασδήποτε κρίσης με μικρές ή μεγαλύτερες αλλαγές. Γι' αυτό και πρέπει να μείνουμε ενωμένοι και εστιασμένοι στο να βοηθήσουμε τον κλάδο να επιβιώσει. Αρνούμαι να δεχτώ την επίθεση που δέχονται συνάδελφοι σε διάφορες θέσεις μέσα στον χώρο της έκδοσης, είτε είναι κριτικοί, συγγραφείς, μεταφραστές ή εκδότες. Πρέπει να βρούμε τη χρυσή τομή και ο ένας να στηρίξει τον άλλον. Υπάρχει χώρος για όλους και είναι στο χέρι μας να βγούμε αλώβητοι από κάθε είδους κρίση.

Υπάρχει κάποιο βιβλίο που θα θέλατε να είχατε γράψει εσείς;

Ποτέ δεν ζήλεψα ένα βιβλίο. Ζήλεψα το μυαλό που το έγραψε. Αυτό με βάζει σε μια διαδικασία να εργάζομαι σκληρότερα για να γίνω εγώ καλύτερη, ποτέ όμως σε σύγκριση με κάποιον άλλον. Αυτό θα ήταν καταστροφικό καθώς ο κόσμος μας είναι γεμάτος λαμπρά μυαλά που εκ των πραγμάτων είναι έτη φωτός διαφορετικά από το δικό μου. Έχω αγαπήσει όμως βιβλία που είναι μέσα στην καρδιά μου και θα μπορούσα να σας αναφέρω. Ανάμεσά τους το «Επιστολές σε έναν νεαρό ποιητή» του Rainer MariaRilke, για την ενθάρρυνση που δίνει και τη θετική ματιά-μάθημα σε κάθε καλλιτέχνη, το «Οχτώ» της KatherineNeville γιατί κατάφερε να με αιχμαλωτίσει και ακόμα μετά τόσα χρόνια σκέφτομαι πως είναι δομημένο, τα βιβλία της IsabelAllende γιατί είναι γεμάτα πρόσωπα που έχουν λόγο να βρίσκονται μέσα στην αφήγηση αλλά και δυνατές περιγραφές... και τόσα άλλα που έχουν καταφέρει να με κερδίσουν με τα δυνατά αλλά και τα αδύναμα σημεία τους. Το κυριότερο είναι ότι απολαμβάνω να παρακολουθώ την εξέλιξη ενός συγγραφέα και το προτείνω σε όλους τους αναγνώστες αυτό. Απολαύστε την πορεία της εξέλιξης ενός συγγραφέα. Διαβάστε το πρώτο βιβλίο του και συγκρίνετε το επόμενο. Δείτε τις διαφορές και γίνεται μάρτυρες της ωρίμανσής του. Πόσο συναρπαστικό και ζηλευτό είναι αυτό; Απολαμβάνω και χαίρομαι τη πορεία των συγγραφέων.

Μία φράση ενός λογοτεχνικού έργου που είναι φάρος στην δικιά σας πορεία;

«Τα έργα τέχνης ζουν μέσα σ' απέραντη μοναξιά, κι η κριτική είναι το χειρότερο μέσο για να τα ζυγώσεις. Μονάχα η αγάπη μπορεί να τα 'συλλάβει', να τ' αγκαλιάσει, να σταθεί δίκαιη απέναντί τους», από το «Επιστολές σε έναν νεαρό ποιητή» του Rainer MariaRilke. Το υιοθετώ σαν στάση ζωής και το προτείνω σε όλους τους ανθρώπους.

Αν σας ζητούσαν να γράψετε ένα ποίημα ή διήγημα ή παραμύθι ποιο θα επιλέγατε και γιατί;

Θα έγραφα ένα διήγημα γιατί μου ταιριάζει περισσότερο. Αν και γράφω ποίηση και παραμύθια, το διήγημα μουαφήνει περιθώρια να το εμπλουτίσω με ενήλικα στοιχεία φαντασίας που μου ταιριάζουν συγγραφικά.

Τέλος ποια συμβουλή δίνετε στους μαθητές σας που θα θέλατε να την μοιραστείτε μαζί μας;

Αν θέλεις να γίνεις συγγραφέας, τότε πρέπει να γράφεις. Άσε πίσω τα «πρέπει» και τα «μη», σκέψου θετικά, ετοιμάσου για πολλή και σκληρή δουλειά, μελέτησε βιβλία άλλων συγγραφέων, και όχι μόνο από ένα είδος, και γράφε ασταμάτητα και καθημερινά χωρίς φόβο. Είναι στο χέρι σου να γίνεις συγγραφέας. Είναι στο χέρι σου να γίνεις ο συγγραφέας που θέλεις.

Σας ευχαριστώ πολύ για τις τόσο ενδιαφέρουσες ερωτήσεις και τη ζεστή φιλοξενία!

© 2018 Duende-Η δύναμη της Τέχνης. Διατηρούνται όλα τα δικαιώματα.
Υλοποιήθηκε από τη Webnode
Δημιουργήστε δωρεάν ιστοσελίδα! Αυτή η ιστοσελίδα δημιουργήθηκε με τη Webnode. Δημιουργήστε τη δική σας δωρεάν σήμερα! Ξεκινήστε